۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

تشکیل سازمان اطلاعاتی جدید در ایران

براساس برخی گزارش‌های تائیدنشده، آیت‌الله خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی، تشکیل یک سازمان جدید اطلاعاتی با مسئولیت حفظ نظام در ناآرامی‌های داخلی را تصویب کرده است.

سایت خبری «وار ژورنال» نوشت: براساس گزارش‌های تائیدنشده‌ این واحد جدید اطلاعاتی به‌طور مستقیم به آیت‌الله خامنه‌ای گزارش خواهد داد.

این سایت خبری به نقل از برخی ناظران داخلی ایران و سازمان مجاهدین خلق که مخالف دولت جمهوری اسلامی است، ادعای تشکیل چنین سازمانی را با مجوز آیت‌الله خامنه‌ای مطرح کرده است.

براساس این گزارش بسیاری از سازمان‌های اطلاعاتی که پیش از این زیرنظر وزارت اطلاعات فعالیت داشتند، از این پس در این سازمان اطلاعاتی جدید ادغام خواهند شد.

سازمان اطلاعات سپاه، واحد دفاع اینترنتی سپاه، بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات، بخش امنیت بسیج، واحد اطلاعات شخصی آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان «اداره ۱۰۱»، پلیس مخفی و گشت ثارالله، نهادهایی هستند که بنا به ادعای این گزارش در سازمان اطلاعاتی جدید ادغام خواهند شد.

این گزارش ادامه می‌دهد که این ادغام تکنیکی سازمان‌ها و واحدهای اطلاعاتی ایران، بیش از یک سازماندهی مجدد اطلاعاتی ساده است.

براساس استدلال این گزارش، آیت‌الله خامنه‌ای با رضایت تلویحی از سپاه، یک تشکیلات دولتی را با هدف انحصاری سرکوب اعتراض‌های داخلی تشکیل داده است.

برهمین اساس اگر اختلاف‌های داخلی موجود در سیستم حکومتی ایران ادامه داشته باشد، آیت‌الله خامنه‌ای کنترل منسجم‌تری بر اوضاع خواهد داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای که مقام ولی فقیه را در ایران دارد با منصوب کردن افراد وفادار به خود در سپاه، این سازمان جدید را شخصا در لایه‌های مختلف جامعه ایران کنترل خواهد کرد.

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ادعا کرد که «در نظام اسلامی، ولایت ومشروعیت ولی فقیه ازسوی خداوند ، پیامبر و معصومین است و این‌گونه نیست که مردم به ولی فقیه مشروعیت بدهند تا هر زمان که بخواهند او را عزل کنند.»

از زمان انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران که با اعتراض‌های گسترده روبه‌رو شده است، سپاه از طریق نهادی با نام «اعتماد مبین» کنترل رسانه‌ها را دردست گرفته است.

در بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس ایران که مهرماه امسال انجام شد، کنسرسیوم «اعتماد مبین» وابسته به سپاه پاسداران، ۵۱ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را خرید و صاحب آن شد.

با خرید سهام مخابرات توسط سپاه، کنترل رسانه‌ها و پیام‌های اینترنتی وارد فاز جدیدی شده است.

این گزارش ادامه می‌دهد که سئوال این‌جاست که سپاه تا چه حدی می‌تواند حتی مافوق آیت‌الله خامنه‌ای خودمختاری داشته باشد.

علیرضا نادر، تحلیل‌گر ایرانی، گفته است: سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی باردیگر سازماندهی شده‌اند تا نه تنها کنترل نهایی اوضاع کشور را به آیت‌الله خامنه‌ای گزارش دهند بلکه این اطلاعات را در اختیار خود اعضای سپاه هم قرار دهند.

براساس این تحلیل، می‌توان پیش‌بینی کرد که سپاه به‌طرزی نامحسوس از مسیر آیت‌الله خامنه‌ای و احمدی‌نژاد منحرف می‌شود.

اما باید توجه داشت که مادامی که آیت‌الله خامنه‌ای افراد وفادار به خود را در سپاه می‌گمارد، تغییر جهت سپاه از رهبر توجیه منطقی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر