۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

بازداشت دومین امام جمعه اهل سنت در یک هفته

مولوی عبدالغنی شه بخش، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان و یکی از استادان حوزه علمیه اهل سنت این شهر در حالی توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد بازداشت شده است که امام جمعه اهل سنت شهر خاش نیز هم اکنون در بازداشت به سر می برد.

امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان بازداشت شد

بی‌بی‌سی گزارش داد:

مولوی عبدالمجید مرادزهی، استاد حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان به بی بی سی فارسی گفت که آقای شه بخش دو هفته پیش هم به دادگاه ویژه روحانیت احضار و با قید وثیقه آزاد شده بود، اما روز پنجشنبه ۲۱ آبان در مشهد بازداشت شد.

به گفته مرادزهی، بازداشت آقای شه بخش و فشار علیه عده دیگری از علمای اهل سنت به دلیل مقاومت آنها در برابر اجرای طرح موسوم به "ساماندهی حوزه های علمیه اهل سنت" بوده است.

مرادزهی می گوید که این طرح یک سال پیش توسط نمایندگان ولی فقیه در مناطق اهل سنت، به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد و در این شورا تصویب شد.

به گفته او این طرح در واقع "به تصرف در آوردن حوزه های علمیه اهل سنت" است و استقلال و آزادی عمل این حوزه ها را از میان می برد.

مرادزهی گفت که ائمه جمعه و مدیران مدارس دینی اهل سنت در مناطق مختلف ایران با این طرح مخالفت کرده و از دولت خواسته بودند که آن را ملغی کند، اما اجرای این طرح عملا فقط در دوره انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد و پس از آن، از حدود یک ماه پیش به جریان افتاد.

به گفته او، علاوه بر مولوی عبدالغنی شه بخش، مولوی محمد عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه شهر خاش هم در بازداشت به سر می برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر