۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

مخملباف جایزه‌اش را به کروبی اهدا کرد

محسن مخملباف، فیلم‌ساز ایرانی، جایزه جشنواره فیلم حقوق بشر «نورنبرگ» آلمان را که به خاطر یک عمر دست‌آورد هنری و فعالیت‌های حقوق بشری به وی اهداء شده بود به مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات ریاست‌جمهوری تقدیم کرد.

محسن مخملباف در نورنبرگ، عکس از زمانه

جشنواره فیلم حقوق بشر نورنبرگ جشنواره‌ای است مستقل که هر دو سال یکبار با سازماندهی انجمن جهانی فیلم حقوق بشر و شهرداری نورنبرگ در ماه اکتبر برگزار می‌شود. همراه با آن جایزه حقوق بشر نورنبرگ نیز هر دو سال یکبار اعطا می‌گردد.

آقای مخملباف در مراسم اهداء جایزه گفت: «جایزه گرفتن و جایزه دادن در جهان امروز باید به نوعی مبارزه دموکراتیک تبدیل شود، من جایزه‌ام را تقدیم می‌کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان‌های ایران را با شجاعت افشاء کرد.»

محسن مخملباف افزود: «بسیاری از ایرانی‌ها او را برای جایزه صلح نوبل سال آینده پیشنهاد کرده‌اند، او در جامعه‌ای که استبداد با ایجاد ترس حکومت می‌کند، با شجاعت مرزهای این ترس را عقب می‌زند. نام این شخص کروبی است.»

مهدی کروبی

وی افزود: «سی و چند سال پیش من و او در زندان‌های شاه شکنجه می‌شدیم و او آن روز هم چون امروز شجاع بود. کروبی در ۳۰ سال گذشته در هر مقامی بوده از حقوق بشر دفاع کرده‌است و هر زندان‌رفته و ظلم‌دیده‌ای خاطره‌ای از حمایت‌های او را به یاد دارد. او برای این جایزه هزاران بار سزاوارتر از من است.»

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، نخستین بار در نامه‌ای از اکبر هاشمی رفسنجانی خواست تا گزارش‌ها درباره «تجاوز جنسی به دختران و پسران بازداشتی» در حوادث پس از انتخابات را پی‌گیری کند.

مخملباف: من جایزه‌ام را تقدیم می‌کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان‌های ایران را با شجاعت افشاء کرد

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات که صدها نفر بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، گزارش‌‌هایی نیز در مورد «تجاوز» به برخی از بازداشت‌شدگان در زندان‌ها منتشر شد که با تکذیب مقام‌های مرتبط با بازداشت‌ها مواجه شد.

ششمین جشنواره جهانی فیلم حقوق بشر نورنبرگ از ۳۰ سپتامبر آغاز شده و تا ۱۱ اکتبر ادامه یافت. سینمای ایران موضوع بخش ویژه جشنواره امسال نورنبرگ بود.

منبع:رادیو زمانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر